Ahmad Safari

احمد صفری زرگان البصره

Ahmad Safari

احمد صفری زرگان البصره

معرفی روستای زرگان البصره 2

Saturday, 8 Aban 1395، 07:21 AM



البصره ززگان البصره ۲



معرفی روستای زرگان البـــــصره ۲ : یکی از روستاهای خوش نام زرگان و کوچک ترین روستای شهرستان باوی است ، روستای البصره از توابع  اهواز - زرگان است که ۵۲ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ نفر را تحت پوشش دارد.

نام این روستا از شهر بزرگ البصره در  عراق که در زمان عمر ابن الخطاب (۵۸۶-

۶۴۴هـ.)  بنا شد گرفته شده است.



کلمه البـصـره ، به معنی سرزمین تـازی (عرب) و گویی این لفظ مخفف "بس راه "میباشد.


زرگان البـصره به دو دسته تقسیم شده است : 

 الف) بخش بزرگ البصره 1

ب) بخش کوچک البصـره ۲ ( بیـت اثـومر ) .


 وجود زمین های کشاورزی در فاصله بین آنها این دو را به صورت دو روستای کاملا مجزا از هم تقـسیم کرده است. این زمین ها مشکل اساسی را بوجود آورده اند است که در ادامه به این مطلب اشاره خواهیم داشت.

پنجاه سال از قدمت تاریخی روستای البصره تا کنون میگذرد و درست بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران بنا شد.تمام مردم روستای البصره 1 و 2 ، از اهالی زرگان بیت محارب (روستایی متقارب به البصره) هستند ؛ زرگان بیت محارب، زادگاه پدران و بزرگان آنهاست زمانی در آنجا زندگی میکردند و دوران کودکی، جوانی، و نوجوانی خود را در آنجا گذرانده اند.


ولی..! بر اساس ماجرای کشته شدن شیخ قاسم الـهذیل شیخ نامدار وقت زرگان در آن زمان ، اختلاف ، درگیری و... مستمر شد تا اینکه بیت إثــومـر که یکی از ریشه های بزرگ و اصلی بیت محارب بود از آنجا مجزا شد. 


آنها به سمت خاڪ البصره که در آن موقع محلی مناسب برای کشت و زار بود خیر مقدم شدند ؛ در شمال و جنوب روستای زرگان البصره 2 و تمام قسمت های مرکزی آن و حتی در خیابان و جنب در بعضی خانه ها نخل هایی وجود دارد و در پیرامون آن بهترین خرما بدست می آید و این یکی دیگر از شباهت آن به شهر قدیمی البصره عراق است. 


بیشتر بناهای روستای البـصره درگذشــته از گل ساخته شده بود ولی گذشته ها گذشته و امروزه همه ی بناها ، خونه و ساختمان های آن از نـظر مهندسی بازسازی شده اند به طوری که دیگر حتی وجود یک خانه به شیوه و روال قدیمی وجود ندارد .



مشکلاتی که زمین های کشاورزی میانه دو روستای البصره ۱و ۲ ایجاد کرده اند:



از آنجا کـه وجود این زمین ها باعث مجزا و افتادن فاصله بین دو روستا شده است مشکل اساسی عدم رسیدگی به بخش کوچک یعنی الـــــبصره 2 شده است .

شهرداری استان باوی این دو روستا را یکی در نظر گـرفته و تنها یک دهیــار برای آنها معین نموده ، این اقدام باعث شده است روستای البصره ۲ از نظر بهره بردن از امکانات و تمام بوجـه هایی کـه حق تک تک افراد ساکن آن است، به باد برود و چیزی جز گزاف کاری نصیب مردم نشود و تمام منقبت و خیر آن نصیب روستای مجاور یعنی البصـره ۱ شود.


 شهردار منطقه باید بداند که دهیار در البصره ۱ فقط به فکـر آبادی محل سکونتش است ، تا به حال هیچ کاری برای مردم این قشر نکرده، بوجه ما رو سال های سال خورده آیا تا حالا این سوال را از خود نپرسیدند ک چرا ظاهر این روستا از هنر خاصی تبعیت نمیکند؟ آیا همه افراد مسئول که هر روز صبح از کنار روستای زرگان البصره ۲ میگذرد به چشم خود ندیده اند کـه چرا این روستا با روستای مجاورش یکسان نیست یا اینکه چشم بصیرت ندارند تا ببینند..!؟

95/08/08
احمد صفری